Sunday, August 1, 2010

peng0rbanan seorang lelaki bergelar ayah ..


Selalu kita perkatakan soal ibu sehingga jarang sekali kita mendengar cerita tentang seorang ayah.Padahal Rasulullah sendiri ialah seorang ayah,bukan seorang ibu.Kita terlupa tanpa seorang ayah,tiada kita di hadapan komputer ini. Tanpa keringat yang dikeluarkan oleh seorang ayah dengan bersungguh-sungguh, pasti kita tidak akan hidup sesenang ini.Kalau kita hidup susah pun, ketahuilah ayah kita sentiasa pening memikirkan masalah keluarga. Terkadang memang insan yang bergelar ayah ini tidak nampak sayangnya dia kepada kita tapi pada dalamannya,siapa tahu insan ini begitu menyayangi kita cuma insan ini malu untuk menterjemahkannya.Baru-baru ini ana terima satu artikel daripada choukouhai,artikel tentang pengalaman hidup kawannya dan secara jujurnya,ana memang tersentuh dengan kisahnya.Jom sama-sama baca. (Ana tidak ubah penulisannya supaya mesejnya sampai)
Aku tak ingat bile tarikh kene daftar kat wisma belia untuk kursus intensif tuh…tapi yang aku ingat, aku naik bas malam…dengan bapak aku….dalam pukul 10 lebih ar….esok nye tarikh daftar kat sini…tapi ayah aku cakap bertolak malam ar senang…lagipun ayah aku xde modal nak naik kereta dengan minyak yang mahal dan harga tol yang x berpatutan…
Ape lagi..aku ikot je ar…dengan beg berat tuh…kitorang pon nek la bas…sampai sane dalam pukul due pagi…huh…x tau nak buat apekat pudu tuh…aku dah ar ngantok gle…..and then..ayah aku cakap tido je kat pudu…nak tau x macamane keadaan pudu tuh bile pukul 2 pagi?? Memag ar sume kedai tutup..tapi yang aku terkejut nyer tuh, kerusi yang biase orang duduk untuk tunggu bas tu penuh dengan orang tgah tido dengan nyenyaknye kot…sebab xder nyamuk langsung….
Bapak ku dan aku pon merayau-rayau cari tempat untuk tido….akhirnye jumpe tempat yang dekat dengan kedai makan…kitorang tido atas meja makan tuh…kepala la atas meja, bukan dengan badan sekali…bayangkan macamane nak tdo…aku pon tdo2 ayam je..tapi ayah aku tido nyenyak gile macam baby….aku x kisah….aku xleh tdo…tau ape aku buat?? Aku tulis pasal the whole night kat dalam diari aku…
Dalam pukul 4, 5 pagi ar aku tersedar dari tido….aku nampak orang dah stat bukak kedai…bukak warung…untuk sarapan pagi….ayah aku bangun, pastu cari toilet and find the way macamane nak pegi tempat aku kursus tuh, kat wisma belia….maklumlah..ayah aku bukannye tau bandar kl sangat….ayah datang je kat aku..terus offer aku makan breakfast kat kedai sebelah je…awal nye diorang bukak kedai..kengkadang aku terpikir….entah ar….aku terpikir adakah hidup diorang lagi interesting dari aku nih?? Entah ar…aku order nasi lemak and air milo…tapi tu pun x abis walaupun aku lapar tahap cipan..entah ar, aku x lalu ar nak makan…
Lepas tu…kitorang kuar dari pudu raye tuh…amik teksi berbayar 15 ringgit terus sampai wisma belia…sampai sane dalam pukul 5 lebih…x tau nak wat pe…duduk kejap..akhirnye azan subuh pon berkumandang….cari surau and pegi la sembah yang esa…
Lepas tuh kene tggu orang ramai datang dulu untuk mendaftar…lambat gile..memang janji melayu betol la….excited gak ar bile tgk sume budak2 datng berbaju kurung dan bertali leher bagi pemuda-pemuda kacak….huhu….lepas daftar tuh, ade ar taklimat sikit untuk student and parents….
Ayah aku pon ade…kesian die…bukan dengar taklimat, tapi tido..memag sedih aku tengok..pengorbanan seorang ayah demi anak nye…sebelum ni pon penah gak die antar aku pegi kl sebab aku ade kem motivasi…and mase tuh ayah antar gune kereta….beberape kali kereta yah aku breakdown sebab entah ape masalahnye….yang aku sedih, die breakdown kat tengah-tengah jalan….byk kereta lagi kat belekang…kitorang sekeluarga bertuah sebab ayah aku tu seorang mekanik….dia pon try ar fix what that can be fix….
Aku tengok je dari dalam kereta…kesian aku tengok ayah aku..berpeluh-peluh…dengan tangan hitam berlumur minyak…sedih, hiba, sayu….sume ade…
Dekat JAD pulak, aku hidup agak berdikari ar….ade sekali tuh….aku balik dari cuti, xde tiket pegi right away terus ke shah alam….so, beli ar tiket terus ke pudu raya…aku dah la x tau ape2 pasal nak naik ape baru sampai tbp….aku buat kajian, research, bancian, tanye orang beberape direction…and finally, berbekalkan sume tuh…aku seorang diri berjaye tibe di tbp dari pudu dengan selamatnye…walaupun bekal yang mak aku kasi…pecah sebab berhimpit dengan orang ramai…taubat aku nak balik hari ahad…aku x sanggup dah ditelan beribu-ribu orang untuk masuk lrt or komuter tuh…
Ana pun jarang sangat call ayah ana,jadi ana seru diri ana dan yang membaca supaya kita rajin-rajinkan diri menelefon ayah kita..Wallahua’lam..
p/s : dipetik dari blog azzariyat..
ayah juga sanggup berkorban demi anak2nye tanpa anak2 sedari..
renung2kanla...

No comments: